15 Μαΐ 2015

Ερώτηση της παράταξής μας για την εισφορά σε χρήμα και υπόλοιπο χρημάτων – διαθέσιμων πόρων για την κατασκευή βασικών κοινόχρηστων έργων υποδομής


Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου την 08 Μαΐου 2015 η παράταξή μας έθεσε μία ερώτηση στο Δήμαρχο προσωπικά. Η ερώτηση αφορούσε τι πρόκειται να κάνει η Διοίκηση του Δήμου όσον αφορά α) το υπόλοιπο χρημάτων-διαθέσιμων πόρων για την κατασκευή βασικών κοινόχρηστων έργων υποδομής που αφορούν τις οικοπεδικές εκτάσεις στις πράξεις εφαρμογής των νέων Σχεδίων Πόλεως και β) τι υπόλοιπο χρημάτων υπάρχει στους αντίστοιχους κωδικούς που έχουν πληρώσει εδώ και πολλά χρόνια οι συμπολίτες μας που τους αφορά;
Σύμφωνα με την παρ. 1, αρ. 9, του Ν. 1337/1983, οι ιδιοκτήτες των ακινήτων που περιλαμβάνονται σε περιοχές ένταξης και επέκτασης κατά το αρ. 1 του Ν. 1337/1983 και διατηρούνται ή διαμορφώνονται σε νέα ακίνητα, συμμετέχουν με καταβολή χρηματικής εισφοράς στην αντιμετώπιση της δαπάνης για την κατασκευή των βασικών κοινόχρηστων πολεοδομικών έργων.
Σύμφωνα δε με την παρ. 3, του ίδιου άρθρου, όπως επαναριθμήθηκε με την παρ. 4α, αρ. 25 του Ν. 2508/1997, η εισφορά αυτή βεβαιώνεται από την αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία στο αρμόδιο Δημόσιο Ταμείο (Γραφείο Παρακαταθηκών) που εξυπηρετεί το δήμο ή την κοινότητα, ενώ για τους δήμους που έχουν δική τους ταμειακή υπηρεσία η παραπάνω εισφορά βεβαιώνεται απ” ευθείας στην υπηρεσία αυτή, μετά την κύρωση της πράξης εφαρμογής. Η εισφορά αυτή εισπράττεται σύμφωνα με τις διατάξεις περί εισπράξεως δημόσιων εσόδων, ως έσοδο του οικείου δήμου ή κοινότητας και αποδίδεται σ” αυτούς κατά μήνα. Το ποσό της εισφοράς αυτής διατίθεται από τους οικείους ΟΤΑ για την εκτέλεση των βασικών χαρακτηριστικών πολεοδομικών έργων, είτε από τον ίδιο είτε από τον εξουσιοδοτημένο από αυτόν φορέα καθώς και για την εκπόνηση πολεοδομικών μελετών και μελετών πράξεων εφαρμογής. Κάθε διάθεση της εισφοράς αυτής για άλλο σκοπό είναι άκυρη.
Για όσα ακίνητα εντάσσονται σε σχέδιο πόλης μετά την 24.12.2014, οι ως άνω  διατάξεις τροποποιούνται με το Ν. 4315/2014, ωστόσο η κεντρική ιδέα της εισφοράς σε χρήμα παραμένει η ιδία. Σύμφωνα με την παρ. 1, αρ. 2 του ανωτέρω Νόμου, η εισφορά αυτή βεβαιώνεται από την αρμόδια Υπηρεσία Δόμησης στο κατάστημα της Φορολογικής Διοίκησης που εξυπηρετεί το δήμο, ενώ για τους δήμους που έχουν δική τους ταμειακή υπηρεσία η παραπάνω εισφορά βεβαιώνεται απευθείας στην υπηρεσία αυτή, μετά την κύρωση της πράξης εφαρμογής. Η εισφορά αυτή εισπράττεται, σύμφωνα με τις διατάξεις περί εισπράξεως δημόσιων εσόδων, ως έσοδο του οικείου δήμου και αποδίδεται σε αυτούς κατά μήνα. Τα ανωτέρω ισχύουν αποκλειστικά για την οφειλόμενη εισφορά σε χρήμα και όχι για τυχόν μετατροπές εισφοράς γης σε χρήμα ή προσκυρώσεις. Το ποσό της εισφοράς αυτής διατίθεται από τους οικείους Ο.Τ.Α. για την κατασκευή, εντός της περιοχής μελέτης, των βασικών κοινόχρηστων έργων υποδομής, όπως οδικό δίκτυο και δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης, είτε από τον ίδιο είτε από εξουσιοδοτημένο από αυτόν φορέα, καθώς και για την εκπόνηση μελετών πολεοδόμησης, πράξεων εφαρμογής και ρυμοτομικών σχεδίων εφαρμογής. Κάθε διάθεση της εισφοράς αυτής για άλλο σκοπό είναι άκυρη και η παράβαση αυτής αποτελεί παράβαση καθήκοντος κατά το άρθρο 259 του ΠΚ για όλους τους εμπλεκομένους.
Βάσει της παρ. 1, αρ. 21, του Ν. 2508/1997, ορίζεται επίσης πως οι ιδιοκτήτες των ακινήτων, τα οποία περιλαμβάνονται σε πολεοδομούμενες για πρώτη φορά περιοχές και τα οποία διατηρούνται ή διαμορφώνονται σε νέα ακίνητα, συμμετέχουν με καταβολή χρηματικής εισφοράς στην αντιμετώπιση της δαπάνης για την κατασκευή των βασικών κοινόχρηστων πολεοδομικών έργων.
Όσον αφορά τους διαθέσιμους πόρους που απαιτούνται για την εκτέλεση των βασικών κοινόχρηστων πολεοδομικών έργων υποδομής των περιοχών επεκτάσεων (δρόμοι, δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης κλπ.), το αρ. 14, του Ν. 1337/1983 ορίζει πως ο Δήμος ή η Κοινότητα θα πρέπει να είναι σε θέση να διαθέσει τους πόρους που καλύπτουν το 30% τουλάχιστον της δαπάνης χωρίς να περιλαμβάνεται στο ποσοστό αυτό η εισφορά σε χρήμα. Μετά την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης το Δημόσιο εξασφαλίζει στον αντίστοιχο Δήμο ή Κοινότητα τη χρηματοδότηση του 30% της δαπάνης των έργων της προηγουμένης παραγράφου μέσα στα πλαίσια της δημοσιονομικής και χρηματοδοτικής ικανότητας του κάθε έτους. Ο τρόπος και οι όροι της χρηματοδότησης εγκρίνονται με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου. Με όμοια απόφαση και μέσα στα πλαίσια των παραπάνω δυνατοτήτων μπορεί να εγκριθεί η ανάληψη από μέρους του Δημοσίου της καταβολής του χρηματοδοτικού κόστους και η παροχή εγγύησης του Δημοσίου σε περίπτωση που η χρηματοδότηση θα γίνει με μορφή δανεισμού.
   Έχουμε υποχρέωση να προσφέρουμε στους συμπολίτες μας τις υποδομές που δικαιούνται και από του νόμου τις παροχές που διασφαλίζουν καλύτερη ποιότητα στη ζωής τους, σε κάτι που έχουν και οι ίδιοι χρηματικά και περιουσιακά συμβάλλει. Η ερώτηση αυτή πρέπει να απαντηθεί στο επόμενο Δημοτικό Συμβούλιο και αν χρειαστεί να συζητηθεί σε τακτικό θέμα.
ΕΚ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ – ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ – ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου